Geen categorie

EU-Parlement stemt

EU-Parlement stemt voor versnelling van de transformatie van elektrische auto’s

Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd voor een verlaging van de CO2-emissies van 20% van nieuwe auto’s en bestelwagens in 2025 en een vermindering met 40% in 2030, met als doel de revolutie van elektrische auto’s te versnellen en banen in Europa veilig te stellen. De Europese NGO-federatie Transport & Milieu (T & E) verwelkomt de stemming als een cruciale stap naar schonere lucht, minder geïmporteerde olie en meer banen, maar waarschuwt dat de afgesproken ambitie nog steeds tekortschiet wat nodig is om catastrofale opwarming van de aarde te voorkomen en om het klimaat in Europa het hoofd te bieden verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst van Parijs.

De meerderheid van de afgevaardigden van de gekozen kamer van de EU heeft het ontoereikende voorstel van de Europese Commissie om in 2030 een korting van 20% ten opzichte van 2021 emissieniveaus te krijgen, volledig afgewezen. Parlementariërs tonen aan dat ze serieuzer zijn dan de Commissie over het halen van de EU-klimaatdoelstellingen en het creëren van investeringszekerheid voor batterij- en waterstofvoertuigen in Europa door een verkoopdoelstelling van 20% te ondersteunen in 2025 en 35% in 2030. Deze prikkel voor het verkopen van EV’s komt met boetes Omdat de Commissie er niet in slaagde de verkoopdoelstellingen te halen, heeft zij een belangrijk beleidsinstrument achterwege gelaten nadat zij op het laatste moment had gelobbyd door Duitse autofabrikanten. 

Julia Poliscanova, manager schone voertuigen bij T & E, zei: “Ondanks een ongekende lobbyinspanning van de olie- en auto-industrie, heeft het Europees Parlement resoluut gestemd om autofabrikanten te verplichten hun auto’s schoner te maken en meer elektrische en waterstofvoertuigen te verkopen. Deze stemming is goed nieuws voor het klimaat, voor banen in Europa en voor de miljoenen Europeanen die zullen beginnen te genieten van schonere lucht in hun steden. “

De leden van het Europees Parlement stemden ook voor invoering van controles in de echte wereld van emissies van auto’s en bestelwagens om te voorkomen dat fabrikanten tests bedriegen. Na de recente ontdekking dat autofabrikanten al manieren vinden om de resultaten van de nieuwe WLTP-laboratoriumtest te manipuleren, hebben Europarlementariërs een duidelijk signaal afgegeven dat regelgevers verwachten dat emissiereducties zowel op de weg als in het laboratorium worden gerealiseerd.

Het EU-parlement verwierp de dubbele telling van biobrandstoffen en andere alternatieve brandstoffen in de verordening die al worden gepromoot via de onlangs aangenomen richtlijn hernieuwbare energie. Europarlementariërs hebben ook het idee van overbeloning van plug-inhybriden weggevaagd, die vaak drie keer meer uitstoten dan in het lab, zoals het recente voorbeeld van Audi illustreert . 

Van de EU-lidstaten wordt verwacht dat ze hun standpunt over de wet afronden op de Milieuraad op 9 oktober, waar 19 Europese landen een CO2-reductiedoelstelling voor 2030 van ten minste 40% ondersteunen. De interinstitutionele onderhandelingen zullen volgen en een definitieve deal wordt verwacht tegen begin 2019, en zorgt ervoor dat de wet vóór de volgende Europese verkiezingen wordt bevestigd.

Julia Poliscanova voegde hieraan toe: “Een duidelijke meerderheid van de EU-regeringen steunt het besluit van het Parlement om de overgang naar schone en elektrische mobiliteit te versnellen.Alleen Duitsland, Hongarije, Roemenië en Bulgarije verzetten zich tegen een hogere ambitie. We moeten Duitsland niet toestaan ​​een heel continent te houden om losgeld te betalen voor zijn mislukte dieselstrategie. De ministers zouden het besluit van het Parlement volgende dinsdag moeten goedkeuren. ” 

Afbeelding kan het volgende bevatten: auto