Geen categorie

Autorijdend Nederland, ONTWAAKT!

Pechgevallen:

Het zit ons ook niet mee, hé? Ik bedoel…. alle regeltjes en wetten in ons land. En wij maar braaf en volgzaam blijven. Ach, zo af en toe gaan er groepjes mensen de straat op, trekken een geel hesje aan omdat ze vinden dat ze pech hebben. (zorgvuldig gekozen woordgebruik)

Tja, wat voor de één (domme) pech is, zal voor een ander utopisch geluk kunnen zijn. Uiteraard moeten we ons beseffen dat armoede bestaat in ons land. Een groeiende groep mensen moet het met steeds minder geld doen, terwijl de prijzen blijven stijgen. Mensen die vanuit het buitenland hier komen, soms tijdelijk (op vakantie?) of voor altijd, zullen misschien er even anders tegenaan kijken. Ook al zouden zij zich aan de onderzijde van de sociale ladder bevinden, dan nog rekenen ze zich rijk. Het is maar wat je gewend bent.

Maar deze blog gaat niet zozeer over immigratie, of over armoede, of over gele hesjes. Deze blog probeert de resterende klagende Nederlander een aantal misvattingen over elektrisch rijden bij te brengen. Dat zal niet bij iedereen gaan werken. Gesloten geesten zijn soms lastig te openen en soms even open, klappen ze vaak weer dicht bij een overdosis wantrouwen.
Zinloos verzet: Allereerst, verzet is echt zinloos. Een paar dozijn gele demonstranten, gesteund door een bijna indrukwekkend grote groep thuiszitters achter de pc (bij elkaar geschat op zo’n 300.000 mensen) zullen de vooruitgang nooit kunnen tegenhouden. Zelfs niet eens afremmen. Alleen de overheid heeft een mogelijkheid iets te laten versnellen en te vertragen en vooral dat laatste. Nu de overheid ook weet dat technologische ontwikkelingen niet meer tegen te houden zijn, zorgen ze nu voor zo weinig mogelijk weerstand. En juist dát maakt sommige mensen bijzonder boos.

Wij zagen dit al aankomen:

In de loop van 2006, net toen ik lekker begonnen was met de verzameling oldtimers, werden mijn ogen geopend, eerst door het bedrog van het bankwezen, waarop een jaar later de (financiële) wereld zelfs helemaal tot stilstand was gekomen. En de jaren erna, 2008, 2009 en 2010 ging het voor veel mensen de verkeerde kant op. Ons gezin was net bijgekomen van de afhandeling van twee (bijzonder kostbare) scheidingen. Het geld was weg en kwam langzaam weer op gang. Om goedkoop te kunnen rijden kocht ik oude auto’s waar geen wegenbelasting voor betaald hoefde te worden en ik kocht meteen gereedschap en een hefbrug, om het nóg even betaalbaarder te maken. Altijd was er wel een auto voor lange tijd kapot, maar wij konden altijd kiezen uit andere voertuigen. Zo is het een paar jaar aardig goed gegaan.

2010:

Wij hadden samen besloten het roer om te gooien, ook doordat wij steeds beter werden geïnformeerd. Wij gingen een keer niet op vakantie, maar kochten van ons vakantiegeld de eerste set zonnepanelen. Het was een dure aanschaf en wij konden slechts 8 panelen betalen van het geld dat wij hadden. Een jaar later hebben wij er nog eens 8 geplaatst.

Aan het einde van 2011 kwam er ook nog een zonneboiler bij. En het (be)sparen was begonnen. Wij woonden in een mooi vrijstaand huis in de stad, voor nog geen €400,- per maand. Daar zat de energierekening ook bij in. Een spekstenen houtkachel maakte het voor ons in die tijd compleet. Wij zaten er letterlijk en figuurlijk warmpjes bij. Toch hielden wij nog niet zoveel geld over, dat kwam voornamelijk door de wat uit de hand lopende oldtimer-verzameling.

2012:

De eerste elektrische auto werd aangeschaft, alle kosten bij elkaar kwam op €16.000,- (aanschaf gebruikte auto, nieuwe accu’s en uitdeuken/overspuiten) In 2014 was deze klaar, maar in 2016 ging het bijna mis, toen bij gebrek aan een beveiligings-systeem de auto bijna in rook opging. Tja, toen moest inderdaad het gele hesje even aan onderweg! De auto heeft het overleefd en ze staat/ligt nog steeds in de lappenmand, uit tijdgebrek moet ze nog even wachten.

Droomhuis:

Ondanks de dure auto-hobby, hadden we door de investeringen in eigen energie, veel geld overgehouden. We wilden eigenlijk nog een stap verder en ons hele leven aanpassen op duurzaamheid, comfort en vrijheid. In 2016 kochten wij een bijna nieuwe, moderne woonboerderij ergens in de provincie. Criteria was onder andere een plek in de buurt van goede uitvalswegen en openbaar vervoer, een woning met zo weinig mogelijk onderhoud en ruim genoeg, om een paar stappen verder te gaan in duurzaamheid. Een computergestuurde houtvergasser houdt ons huis nu warm in de koude periode. De loods voor de oldtimers ging niet door, omdat de gemeente dat niet zag zitten. En dus ging dat gespaarde geld ook op aan duurzame oplossingen. Wij kochten onze tweede elektrische auto, de Nissan Leaf. Maar liefst 4 van onze auto’s met een uitlaat werden verkocht of weggegeven. Uiteindelijk houden we er nog één over voor later, de Citroën DS Break.

2017:

De eerste set PV panelen kwam op het land te staan; 30 stuks, ruim voldoende voor de woning en één elektrische auto. De panelen waren gepland op een loods, maar die komt er niet meer. Toen kwamen we wat praktische problemen tegen. Zeker als men op het platteland gaat wonen is een aanhangwagen bijzonder onmisbaar. Geen trekhaak voor de Nissan Leaf, dus moesten we gaan kijken naar een goed alternatief, plus we hebben in ons huishouden 3 mensen met een rijbewijs. Er kwam een auto bij, de Nissan e-NV200, uiteraard ook volledig elektrisch. Het (be)sparen van kosten ging nu wel erg hard, bij gebrek aan kostbaar onderhoud aan de oude auto’s. Maar het ging pas een jaar later in een stroomversnelling!

2018:

De tweede set van 30 PV panelen werd geplaatst en daarmee kunnen we voor het eerst onze woning ook elektrisch bij-verwarmen. Scheelt toch weer zeker 10 kuub aan brandhout. Het geld wat wij nu overhouden, (zo’n €750,- netto per maand) gaat nu besteed worden aan het bouwen van een muur om de kou van het zuidwesten tegen te houden, waardoor we nóg minder energie verspillen. De zolder wordt ook geïsoleerd zodat we daar ook kunnen gaan beginnen met verbouwen.

Misverstanden rond elektrisch rijden:

Wat is het schoonste wat je kunt doen om van A naar B te komen? Lopen! Serieus. Dan komt fietsen, misschien is dat wel schoner dan lopen, omdat er minder CO2 wordt uitgeademd? Openbaar vervoer? Mits je een goede verbinding hebt, ja. Elektrisch rijden is per gereden kilometer na het eerste jaar schoner dan op benzine of diesel. Dit gaat op voor auto’s in de klasse van de Nissan Leaf. Koop je de allergrootste en allersnelste (en allerduurste) elektrische auto, dan ben je tussen de 5 en 8 jaar na aanschaf schoner dan een gelijkwaardige brandstof-auto. Geloof je het niet of heb je wat rekenlessen gemist op school? Kijk dan naar deze vergelijking. Of deze, of deze, of deze.

Dwang van de overheid:

Één ding zal onze overheid altijd doen en nooit laten: belastingen innen, accijnzen heffen en de schatkist vullen. waar het vervolgens aan wordt uitgegeven, hebben wij weinig invloed op. Onder druk van de steeds groter wordende consensus onder wetenschappers, dat onze industriële revolutie ons uiteindelijk veel geld gaat kosten, ging de overheid over tot het nemen van maatregelen. Ook ik vind deze maatregelen ronduit belachelijk. Niet zozeer omdat de grootste vervuilers nauwelijks worden aangepakt, maar ook omdat deze maatregelen te weinig effect hebben op de zo gewenste uitkomst; minder CO2, minder fijnstof, minder vervuiling, minder roetdeeltjes.

Veel gestelde vragen en bezwaren rond het elektrisch rijden:

“Ik koop geen elektrische auto, want daar moeten we straks toch wegenbelasting voor betalen!”

Oh, ja? En waarom doe je dat nu wel met jouw diesel of benzine, of LPG auto?Vanaf 2025 wordt er MRB gevraagd van eigenaren van elektrische auto’s. Tegen die tijd zal de aanschafprijs ook goedkoper zijn. Logische stap.

“Ik kan een elektrische auto niet betalen”

Je bedoeld dat je de aanschafprijs niet kan ophoesten? Komt dat misschien omdat al jouw geld in onderhoudsgevoelige brandstof-auto’s gezeten heeft? Vaak klagen mensen over de aanschafprijs van een elektrische auto, terwijl ze zelfs in duurdere auto’s rijden, ik verzin het niet!

Ik moet een auto hebben die minimaal 500 kilometer per dag kan afleggen”


Jeetje zeg, ben JIJ even zoet met autorijden iedere dag? Ben je vertegenwoordiger of zo? Of is het misschien handiger wat dichter bij je werk te gaan wonen? Gemiddeld rijdt een auto in Nederland 40 kilometer per dag! Rij je meer dan 100 kilometer per dag, snap ik nu waarom je geen cent overhoudt! Vanaf dit jaar worden elektrische auto’s geleverd, die ook grote afstanden af kan leggen en geen €50.000,- of meer moeten kosten. Maar waarom zou je?

Elektrisch rijden berooft mij van mijn vrijheid”


Wij zijn het levende bewijs dat het juist andersom is. Lang voordat de overheid zich écht ermee ging bemoeien zagen wij al in, dat rijden in elektrische auto’s, gevoed door eigen opgewekte energie, zonder teveel rompslomp, een verademing is. Bij thuiskomst kost het 10 seconden om de auto te laten laden, terwijl bij een brandstofauto je eerst naar het tankstation moet, dan tussen de 5 en 10 minuten kwijt bent met tanken en betalen! Alleen mensen die thuis geen mogelijkheid hebben om te laden, als je in een flat woont en/of geen eigen parkeerplaats hebt, kan een elektrische auto nu niet de oplossing zijn.

Haters en twijfelaars:

Voor de hardnekkige haters heb ik geen tijd meer, maar ben je aan het twijfelen en vraag jij je af, of elektrisch rijden wat voor je is? Laat het mij weten en wie weet, mag je het bij ons komen uitproberen. Kan je meteen zien hoe wij onze energiehuishouding in stand houden!

De energie-transitie kan zorgen voor een hogere levensstandaard, wees erop voorbereid!

Fijne dag allemaal!